Hadis Palsu: Kelebihan Solat Memakai Serban
Dikatakan hadis ini diambil daripada Jabir bin Abdullah, bahawa Rasulullah SAW berkata:
رَكْعَتَانِ بِعِمامَةٍ خَيْرٌ مِنْ سَبْعِينَ
رَكْعَةً بِلا عِمامَةٍ
Dua rakaat solat
dengan memakai serban adalah lebih baik daripada 70 rakaat tanpa serban.
Siapa yang
merekodkan hadis ini?
Hadis ini direkodkan
oleh ad-Dailami di dalam “Musnad al-Firdaus” (2/265, bilangan: 3233). Abu
Nu`aim menyebutkannya di dalam al-Jami` al-Kabir (bilangan: 14441)
Apa ulasan para
ulama?
1. Al-Munawi
berkata:
“Di dalam
periwayatannya terdapat Toriq bin Abdul Rahman yang disebutkan oleh Az-Zahabi
di dalam “Perawi-perawi Lemah”. Kemudian beliau berkata: An-Nasaie berkata:
Tidak kuat. Daripada Muhammad bin `Ajlan: Al-Bukhari menyebutkannya di dalam “Perawi-perawi
Lemah”. Al-Hakim pula berkata: Buruk hafalannya.”
(Rujuk:
Faidhul Qadir: 4/49)
2. As-Sakhawi:
Tidak sabit. (Rujuk: Maqasid Hasanah, 406)
3. Al-Albani: Palsu
(Rujuk: Silsilah ad-Dhoifah, 128)
4. Ben Baaz: Hadis
ini tiada asa;. Bahkan palsu dan pendustaan terhadap Nabi SAW.
5. Ibnu Uthaimin: “Hadis
ini palsu dan suatu pendustaan terhadap nama Rasulullah SAW. Serban adalah
seumpama pakaian lain yang mengikut adat setempat. Sekiranya kamu berada di
dalam kawasan orang memakai serban, maka pakailah. Sekiranyan kamu berada di
dalam kawasan orang yang tidak memakai serban tetapi mereka memakai ghutrah
(kain penutup kepala), atau tanpa memakai apa-apa yang menutup kepala, maka
lakukanlah sepertimana mereka lakukan.”
(Rujuk: Fatawa Nur
`Ala Darbi)
Kesimpulan
Justeru itu, hadis ini terlalu lemah untuk dibuat hujah. Tidak boleh
menyebarkannya melainkan dengan tujuan menyatakan kelemahannya bagi melarang
orang berhujah dengannya.
WallahuA`lam