Balasan pemberian yang setara dengannya
« مَنْ أُعْطِىَ عَطَاءً فَوَجَدَ فَلْيَجْزِ بِهِ وَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَلْيُثْنِ فَإِنَّ مَنْ أَثْنَى فَقَدْ شَكَرَ وَمَنْ كَتَمَ فَقَدْ كَفَرَ وَمَنْ تَحَلَّى بِمَا لَمْ يُعْطَهُ كَانَ كَلاَبِسِ ثَوْبَىْ زُورٍ ». قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ وَفِى الْبَابِ عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِى بَكْرٍ وَعَائِشَةَ. وَمَعْنَى قَوْلِهِ « وَمَنْ كَتَمَ فَقَدْ كَفَرَ ». يَقُولُ قَدْ كَفَرَ تِلْكَ النِّعْمَةَ.
“Sesiapa yang diberikan suatu nikmat, kemudian dia mempunyai peluang untuk membalas pemberian tersebut, hendaklah dia membalasnya dengan nikmat yang serupa. Sesiapa yang tidak mempunyai peluang untuk membalas pemberian tersebut dengan pemberian yang serupa, hendaklah dia menghargai orang yang memberinya. Sesiapa menghargai, dia benar-benar telah bersyukur atas nikmat tersebut. Sesiapa yang menyembunyikan pemberian dengan tidak membalas pemberian yang serupa atau dengan penghargaan, dia benar-benar telah kufur dengan nikmat tersebut. Sesiapa yang berpura-pura berhias dengan sesuatu yang tidak diberikan kepadanya, dia seperti orang yang sedang berdusta.”
(Direkod oleh at-Tirmizi, 2166)